المواضيع التاريخ العدد
10 2013-03-01 1العدد
المواضيع التاريخ العدد
9 2013-09-01 2العدد
المواضيع التاريخ العدد
8 2014-03-01 3العدد
المواضيع التاريخ العدد
8 2014-09-04 4العدد
المواضيع التاريخ العدد
11 2015-03-05 5العدد
المواضيع التاريخ العدد
10 0000-00-00 6العدد
المواضيع التاريخ العدد
9 0000-00-00 7العدد
المواضيع التاريخ العدد
11 0000-00-00 8العدد
المواضيع التاريخ العدد
11 2017-03-01 9العدد
المواضيع التاريخ العدد
11 2017-09-01 10العدد
إفتتاحية العدد 8
مجلة النيل الأبيض للدراسات و البحوث


 

أثر التدفقات النقدية الخارجية على النمو الاقتصادي في السودان خلال الفترة (1990 ــ 2014م)
د. صلاح محمد إبراهيم أحمد و محمد مسعود محمد ادريس

هدفت الدراسة الى قياس اثر التدفقات النقدية الخارجية التي تتمثل في الاستثمار الاجنبي المباشر والديون الخارجية على النمو الاقتصادي في السودان خلال الفترة (1990 – 2014م) .  تمثلت مشكلة الدراسة في السؤال الرئيس : ما اثر الاستثمار الاجنبي المباشر والديون الخارجية على النمو الاقتصادي في السودان ؟افترضت الدراسة ان الاستثمارات الاجنبية المباشرة  تؤثر على النمو الاقتصادي في السودان وان الديون الخارجية تؤثر على النمو الاقتصادي في السودان . استخدمت الدراسة في الجانب النظري المنهج الاستقرائي عن طريق استقراء الدراسات والأبحاث والكتب والدوريات المحلية والأجنبية.  وفي الجانب التطبيقي  استخدم المنهج الوصفي التحليلي. أهم النتائج التي توصلت اليها الدراسة: وجود علاقة طردية بين الاستثمار الأجنبي المباشر والنمو الاقتصادي في السودان حيث أن زيادة الاستثمارات الأجنبية تقود إلى تحسن دخل الفرد كما توجد علاقة طردية بين الديون الخارجية والنمو الاقتصادي في السودان أي أن زيادة الديون الخارجية وتوجيهها نحو الإنتاج من شأنه زيادة النمو الاقتصادي  كذلك توصلت الدراسة الى ان التدفقات النقية الخارجية تؤثر على النمو الاقتصادي بنسبة 20%  توصي الدراسة بضرورة تسهيل الإجراءات الإدارية وجعلها تتم في نافذة واحدة كسباً للوقت والجهد وبالتالي زيادة تدفقات الاستثمار الأجنبي المباشر والذي ينعكس بدوره على زيادة معدلات النمو الاقتصادي في السودان , وينبغي تعديل ومراجعة التشريعات والقوانين الاستثمارية  وذلك لزيادة تدفقات الاستثمار الأجنبي المباشر والذي ينعكس بدوره على زيادة معدلات النمو الاقتصادي في السودان وضرورة منح المستثمر الأجنبي مزيد من التسهيلات للاستفادة من مؤسسات التمويل المحلية كما يجب الاستفادة من الديون الخارجية في مشروعات النمو والتنمية الاقتصادية في البلاد إضافة إلى توجيهها إلى المشاريع الإنتاجية بدلاً عن المشاريع الخاسرة لأن ذلك يفاقم المديونية ويؤثر سلباً على الوضع الاقتصادي كذلك يجب إدارة الدين العام بأكثر كفاءة وتوجيهه نحو المشروعات الاستثمارية والإنتاجية بهدف التصدير.


Abstract:
The study aimed to measure the impact of external cash flows that are in foreign direct investment and foreign debt on economic growth in the Sudan during the period (1990 - 2014). The study represented a problem in the main question: What is the impact of foreign direct investment and foreign debt on economic growth in Sudan?
The study assumed that foreign direct investment affect economic growth in the Sudan and that the external debt affect the economic growth in Sudan. The study used the theoretical side inductive by extrapolating research studies and books, local and foreign journals. On the practical side, use descriptive and analytical approach.
 The most important findings of the study: a positive relationship between FDI and economic growth in Sudan, where the increase in foreign investment leads to an improvement of per capita income and there is a direct correlation between external debt and economic growth in Sudan that is, increasing foreign debt and directing them towards production would increase economic growth, the study also concluded that pure foreign flows affect economic growth by 20%.The studyrecommends the need to facilitate administrative procedures and make them take place in a single window to save time and effort and thus increase foreign direct investment flows, which in turn is reflected in the increase in economic growth rates in Sudan, and should be amended and the review of legislation and laws and investment in order to increase foreign direct investment flows, which in turn is reflected in the increasing rates of growth economic Sudan and the need to give more facilities foreign investor to take advantage of local financial institutions You should take advantage of the external debt in the growth and economic development in the country projects, in addition to direct them to productive projects rather than the money-losing projects because it exacerbates the debt and adversely affect the economic situation must also be public debt management more efficient and directed towards investment and productive projects for export.

 

تأثير السماد العضوي وغير العضوي على محتوى النتروجين في النبات
د. قمر الدولة عبد المطلب أحمد

      في دراسة أُجريت تجربة حقلية لموسمين زراعيين متتاليين (2009/2010) (2010/2011) في مزرعة خاصة بمنطقة الرياض بالمملكة العربية السعودية. وحيث تقع على خط عرض (38.24 (شمالا ، وخط طول (43.46) شرقا . وارتفاع حوالي 600 متراًفوق سطح البحر. لدراسة أثر إضافة سماد زرق الدواجن واليوريا على محتوى النتروجين في نباتالقمح (Triticum aestivum L.) الصنف يكورا روجو. تمت إضافة السماد العضوي وغير العضوي كل على إنفراد أو الإثنين معاً. السماد العضوي المستخدم في هذه الدراسة هو زرق الدواجن بمعدل (10طن/هك) وكانت الإضافة بنسب مختلفة (100%، 75%،50%،25%) للموسمين. السماد غير العضوي المستخدم هو سماد اليوريا ( 46%N ) بمعدل 300كجمN /هكتار، وسماد سوبرفوسفات (48%P2O5)  بمعدل 175 كجمP2O5/هكتار، وسماد سلفات البوتاسيوم(48%K2O) بمعدل 50 كجمK2O/هك.تم ترتيب المعاملات على حسب تصميم القطاعات العشوائية الكاملة في أربعة مكررات. مواصفات النمو الخضري التي تمت دراستها هي طول النبات ، عدد الأوراق والوزن الجاف للنبات. النيتروجين المأخوذ بواسطة النبات، كفاءة استخدام النيتروجين و الكفاءة المحصولية تمت دراستهم أيضا في هذه التجربة.
     اظهرت النتائج أن المعاملات أدت إلى زيادة معنوية في نسبة النيتروجين في البذور مقارنة مع الشاهد. كما أن الزيادة كانت معنوية عند إضافة خليط السماد العضوي مع الكيميائي مقارنة مع إضافة سماد اليوريا لوحده. بينما لم تكن هناك أي زيادة معنوية مقارنة مع سماد اليوريا في الموسم الثاني بالرغم من زيادة نسبة النيتروجين في البذور. أما فيما يخص النسبة المئوية للنيتروجين في الأوراق فقد أدت المعاملات إلى زيادة معنوية مقارنة مع الشاهد في الموسمين. كما أن خليط سماد زرق الدواجن مع السماد الكيميائي أدت إلى زيادة معنوية في النسبة المئوية للنيتروجين في الأوراق مقارنة مع إضافة اليوريا على إنفراد في الموسمين.
   أشارت النتائج إلى أن النيتروجين المأخوذ بواسطة النبات له دلاله معنوية في جميع المعاملات مقارنة مع الشاهد في كلا الموسمين ، كما أن خليط زرق الدواجن مع اليوريا أدت إلى زيادة معنوية مقارنة مع سماد اليوريا في كلا الموسمين.
    كما أوضحت النتائج أن قيمة كفاءة إستخدام النيتروجين كانت في الحدود24.15-34.43 و26.68-35.34 في الموسم الأول والثاني على التوالي. وفيما يخص الكفاءة المحصولية فإنها بلغت 10.9-21.75 و11.93-26.02 في الموسم الأول والثاني على التوالي.
الكلماتالمفتاحية : زرق الدواجن , اليوريا , سوبرفوسفات
ABSTRACT

A field experiment was conducted for two consecutive seasons (2009/2010) and (2010/2011) in a private farm at El-Riyadh area-Saudi Arabia (Latitude 38º  24' N, Longitude 43º  64' E and  altitude 600 meters above sea level, to investigate the effect of chicken  manure and urea application on growth and yield of wheat (Triticum aestivum L.). Plant cv. Yecora Rojo. The organic and inorganic fertilizers were added single or in four combination. Organic fertilizer used in this study was chicken  manure at (10 ton/ha) with different ratios (100%,75%,50% and 25%) for two seasons. Inorganic fertilizers used were Urea (46%N) at level 300kg N/ha, Triple super phosphate (48% P2O5) at level 175kg/ha and potassium sulphate at level 50kg K2O/ha.                                        
    The treatments were arranged in completely randomized block design with four replications. The growth parameters measured were plant height, number of leaves and plant dry weight. The straw yield, harvest index, percentage of nitrogen in seeds and leaves, nitrogen uptake by plant ,nitrogen use efficiency and agronomic efficiency were also studied  in this experiment.
The results showed that organic, inorganic fertilization and their combinations significantly increased all growth parameters measured in this study. On the other hand there is insignificant difference between single addition of chicken manure, its combination of 50% with urea and urea alone on growth parameters. While its application of other different ratios with urea had significant effect.
The results revealed that the combination of chicken manure with urea increased seed and straw yield significantly . In addition to that both treatments are better than the single addition of urea. In contrast, single chicken manure addition and its combination of 50% with urea had no significant effect on seeds and straw yield as compared to urea alone.    

The results indicated that the harvest index increased significantly with the addition combination of chicken manure and  urea  as compared with the control.
The results showed that the treatments exerted significant increase in the percentage of nitrogen in the seeds in comparison with the  control. Also the increase in the percentage of nitrogen was significant with the addition of combination of organic manure and chemical fertilizers in comparison with urea alone. While there is insignificant increase in comparison with urea fertilizer in the second season although there increasing in the percentage of nitrogen in the seeds. With regards to the percentage of nitrogen in the leaves, the treatments exerted a significant increase compared to the control in the two season. Also chicken manure in combination with inorganic fertilizers caused a significant increase in the percentage of nitrogen in the leaves as compared with urea alone in the two seasons.                                                                               
The results indicated that the nitrogen uptake by plants increased significantly with all treatments compared with control in the two seasons. Also the combination of chicken manure with urea increased the uptake significantly in comparison with urea fertilizer.
The results revealed that the value of nitrogen use efficiency ranged between 24.15-34.43 and 26.68-35.34 in the first and second season respectively. With regard to agronomic efficiency  it ranged from 10.9 - 21.27 and 11.93 - 26.02 in the first and second seasons respectively.                                                                                                         

 

اثر اختيار الموقع فى العمليات والانتاج بالطبيق على مصنع االنسيج كوستى
د . السمانى محمد الغالى نورالدائم

تناولت الدراسة أثر اختيار الموقع في عمليات الإنتاج وتمثلت مشكلة البحث في  هل اختيار الموقع   الأنسب أمر هام وعدم الاهتمام سابقا في بعض الأحيان بهذا الأمر بالدرجة المناسبة  يؤدي إلى معاناة بعض المصانع للعديد من السلبيات التي قلصت نجاحها وتقدمها. التي تهدف الي التركيز على أهميةاختيار الموقع الأنسب عند إقامة المنشآت الصناعية، لما له من آثار علىنجاحها.كذلك تحديد أهم العواملوالاعتبارات المؤثرة على هذا الاختيار، وطرق تقييمها. اعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي لأهم ما ورد في المراجع العربية. ومن أهم النتائج: عدم تطبيق الأسس و الأساليب العلميةفياختيارالموقعتؤديإلىوجودمشاكلتؤثرعلىالإنتاج. يعتبرقراراختيارموقعالإنتاج من القراراتالإستراتيجيةالمهمةالتيتؤثرعلىالإنتاج. اختيارالموقعالمناسبيؤديإلىزيادةوتقدمالمنشأةمستقبلا ومن أهم التوصيات: إيلاء موضوع إعداد الدراسات الوافية، في سبيل اختيار الموقع الأمثل، عند إقامة المنشآت الصناعية الأهمية المناسبة، وتثبيت القناعة لدى المستثمرين الصناعيين بذلك، بكل الوسائل المتاحة الإعلامية والإعلانية وغيرها.ضرورة تكليف اختصاصيين أكفاء، لدراسة التأثيرات السلبية الناتجة عن واقع موقع مصنعي على إنتاجهما ونجاحهما ونتائجهما بالتفاصيل المناسبة، بهدف محاولة معالجة الأسباب، للتقليص قدر الإمكان من هذه التأثيرات عليها.
Abstract :
study on the impact of site selection in the production processes and represented a problem Search Is Site selection is important and appropriate non-interest previously in some cases this is the proper degree leads to the suffering of some factories for many of the negatives that trimmed its success and progress. Which aims to focus on the importance of selecting the most appropriate location when the establishment of industrial plants, because of its effects on Njahaa.kzlk identifies the most important factors and considerations affecting this choice, and methods of evaluation? Find adopted a descriptive and analytical approach to the most important contained in Arabic references. Among the most important results: non-application of the foundations and scientific methods in the selection of the site lead to the existence of problems affecting production. The decision to choose the production site of important strategic decisions that affect their production. Choosing the right site leads to increased and progress established in the future and the most important recommendations: to give the subject of the preparation of exhaustive studies, in order to choose the optimal site, when the establishment of industrial plants appropriate importance, and install a belief among industrial investors so, by all means available to media and advertising and commissioning specialists incompetent, to study the negative effects resulting from the reality of my manufacturers on their production and their success and results of the occasion to detail, in order to attempt to address the causes, to reduce as much as possible of these influences on them.

 

التمويل المصرفي وأثره على مؤشرات الاقتصاد الكلي في السودان ( في الفترة من1990 ــ 2014 م )
د. عبد الرحمن عبد الله كبسور و د. أسامة حسين محمد يوسف كبر

          تناول البحث التمويل المصرفي وأثره على مؤشرات الاقتصاد الكلي في الاقتصاد السوداني خلالالفترة 1990م ـ 2014م بهدف التعرف على دور التمويل المصرفي في تحسين مؤشرات الاقتصادالكلي المتمثلة في معدلات نمو القطاعات الاقتصادية الرئيسة ومعدلات نمو الناتج المحلي الإجمالي. لهذااعتمد البحث على فرضيات مهمة وهي وجود علاقة مباشرة ذات دلاله إحصائية للتمويل المصرفي علىمعدلات نمو نواتج القطاعات الاقتصادية كذلك يوثر التمويل المصرفي عبر القطاعات الاقتصادية الرئيسةبعلاقة طردية ذات أثرا معنوياً كبيراً على نمو الناتج المحلي الإجمالي السوداني. باستخدام المنهج القياسيتحديداً طريقة المربعات الصغرى ذات المرحلتين 2SLS. توصل البحث إلى نتائج هامة وهيأن التمويل المصرفي الموجه للقطاعات الاقتصادية الرئيسة المختلفة قد أدى الى زيادة كبيرة في حجم النواتج للقطاعات الاقتصادية متمثلة في القطاع الزراعي ، القطاع الصناعي و قطاع الخدمات الأخرى. مع ملاحظة أن التمويل الموجة للتجارة الخارجية قد ساهم بقوة في التقليل من حدة العجز في الميزان التجاري في السودان خلال فترة الدراسة. لهذا أوصى البحث السلطات التمويلية في البنك المركزي بأهمية وضع أولويات التمويل المصرفي بتوجيه الجزء الأكبر منه لقطاعات الإنتاج الحقيقي تحديداً قطاعي الزراعة والصناعة وذلك ضماناً لعدم توجيه التمويل المصرفي نحو المجالات التضخمية ، مع عدم إهمال القطاعات الأخرى لما لها من دور مهم في الاقتصاد.
Abstract :

        The research discussed the impact bank loans on the major macroeconomic indicators from 1990 to 2014. In order to identify the role of bank loans in improving the overall economic indicators represented by the growth rates of the main sectors' outputs and the growth rate of the GDP. The main hypotheses were that there is significant direct effect of bank loans on the Growth rates of the main economic sectors. Also, Bank loans affect the Sudan economy through its effects on the sectors' outputs growth rates. Using the 2SLS method, the research attained the following results the bank finance that directed to the main economic sectors led to significant large increases in its outputs. Namely, agricultural and industrial sectors and other services. The most remarkable that bank loans to foreign trade, had strongly contributed to the reduction of the deficit in the trade balance during the study period. The research recommended the authorities at the central bank to pay more attention to setting the priorities of finance to the real productive sectors specifically agriculture and industry, in order to ensure that it is not directed to the inflationary areas without neglecting the importance of other sectors role in the economy.

 

أثر الديون الخارجية على ميزان المدفوعات في السودان
د.عمران عباس يوسف عبدالله و د. أحمد سليمان أحمد عبد الله

–) وكذلك التعرف على أهم أسباب تفاقم الظاهرة. اعتمد البحث على المعادلة القياسية المكونة من ميزان المدفوعات كمتغير تابع وكل من الديون الخارجية والاستثمار الأحنبي المباسر ، FDIكمتغيرات مفسرة. وبإجراء التحويل اللوغريثمي اللازم  تم تقديرالدالة اللوغرثيمية الخطية باستخدام طريقة المربعات الصغريOLS)) التي أعطت نتائج بينت أن هنالك علاقة طردية بين ميزان المدفوعات والاستثمار الأجنبي المباشر وعلاقة عكسية بين ميزان المدفوعات والديون الخارجية.توصل البحث إلىالنتائجالتالية: وهيإن أزمة المديونية في السودان هي أزمة بنيوية خطيرة وعميقة نابعة من عدم ملائمة السياسات الاقتصادية المتبعة في واقع الاقتصادي السوداني.وقد يكون الاختلال ناتج عن عوامل دائمة وإذا لم تتخذ الدولة إجراءات وسياسات ضرورية للتكيف فإن الحاجة إلى تمويل العجز من المصادر الخارجية سوف تستمر مما يترتب عليها تزايد عبء الدين الخارجى وصولا لمرحلة التدهورالاقتصادي.لهذاأوصى البحث بالآتي: ضرورة وضع وتطبيق السياسات الاقتصادية بالتنسيق مع نظيراتها الخارجية وذلك وفق الدراسات والتنبؤات الدقيقة ، وضع برامج إصلاحات اقتصادية وهيكلية الكفيلة بإزالة التشوهاتوإحداث نموا مستداما يقلل من الديون الخارجية ويجذب الاستثمار الأجنبي ومن ثم ئؤدي إلى تحسن في ميزان المدفوعات.
Abstract
The research aimed at measuringthe impact of external debtson Sudan balance of payments during the periods (1992-2014).As well as identifyingthe main causes behind it.The research proposed an econometric linear logarithmic function composed of Balance of Payment (BoP) as dependent variable and both external debts and Foreign Direct Investment (FDI) as explanatory variables. Using the descriptive-analytical approach namely,TheOrdinary Least Squares method (OLS), which showed that there is inversesignificantrelationship between the BoPExternal Debtswhile FDI mergedsignificant inversedrelationship between the balance of payments and external debt.The research attained an important resultthatexternal debts in Sudan led to serious and deep structural crisis which stemmed from inadequacy of the economic policies that adopted to Sudaneconomy in reality.The imbalance may be caused by permanent factors; if the State fails to take necessary actions and policies for adaptation, truly, will continue to finance the deficit from external sources,which entails increasing the external debt burden up to the stage of collapse.The research reached the following recommendations:Developing countries such as Sudan should not rely on the abroad to solve its domestic economic problems, because that should convert a large portion of GDP to meet the obligations of these countries to the abroad,and so far result in economic dependency to overseas countries.There are a need for coordination between domestic macro-economic policies and that of the outside world so as to increase foreign investments to improve the balance of payments thus, reduce foreign debts.

 

دراسة الجانب الإيجابي من الإنسان سيكولوجية السعادة النفسية نموذجاً في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية والتربوية (دراسة ميدانية على طلاب كلية التربية مروي)
مجذوب أحمد محمد أحمد قمر

هدف هذه الدراسة إلى التعرف على سيكولوجية السعادة النفسية وعلاقتها ببعض المتغيرات الديموغرافية والتربوية لدى طلاب جامعة دنقلا – كلية التربية-السودان، ولتحقيق هذا الهدف استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي في جمع البيانات وتحليلها، تكونت عينة الدراسة من (166) طالب وطالبة، (83) طالب و(83) طالبة  للعام الدراسي 2014- 2015.  قد تم اختيار عينة الدراسة عن طريق العينة الطبقية العشوائية بنسبة 20%من مجتمع الدراسة، استخدم الباحث الثقة بالنفس . وجد الباحث درجة منخفضة من الشعور بالسعادة  لدى عينة الدراسة و علاقة موجبة ذات دلالة إحصائية بين السعادة النفسية والتحصيل الدراسي وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في الثقة بالنفس، وأن أكثر أبعاد الثقة بالنفس تنبؤاً بالتحصيل الدراسي هي: الاستقلال الذاتي و التمكن البيئي والحياة الهادفة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في السعادة النفسية تعزى لمتغيرات المستوى الدراسي لصالح المستوى الرابع. وأخيرا، على ضوء نتائج الدراسة والمناقشة الباحث اقترح بعض التوصيات.
الكلمات المتاحية: السعادة : التربية – جامعة دنقلا.
Abstract
The aim of this study is to identify the Psychological Well- Being and its relationship with some demographic and educational variables at Dongola University students - Faculty of Education in Sudan, To achieve this goal the researcher used the analytic descriptive method, The study sample consisted of (166) students who are (84) males and(82) females included the academic year (2015) chosen by the  stratified random sample of (20%). The researcher used the measurements of the Psychological Well- Being scales, Researcher found low degree of feeling of happiness among a sample study, And there was a positive relationship between Psychological Well- Being and achievement, as no significant statistical differences in Psychological Well- Being between males and females, And more Psychological Well- Being dimensions predictable collection of study are: autonomy and environmental mastery and Purpose in Life, And the presence of statistical significant differences between study levels Psychological Well- Being in favor to the fourth level was found. Finally, in light of the study results and discussion the researcher suggested some recommendations.
Key word: Psychological Well- Being: education: DongolaUniversity

 

دور نظام البوت في تمويل مشروعات البنى التحتية بمحلية الدويم
د.عبدالله محمود عبد المجيد ب‌. مبارك إسحق محمد يوسف

تهدف هذه الورقة إلى تسليط الضوء على نظام البوتB.O.T (نظام البناء والتشغيل ونقل الملكية) وما يتفرع عنه من عقود،وإبراز تجارب إقليمية ودولية أُستخدم فيها هذا النظام على المستويين المركزي والمحلي،كما تهدف إلى دراسة مدى إمكانية استخدامه كأداة للتمويل وجذب الاستثمارات الوطنية والأجنبية لمحلية الدويم.
وتظهر الدراسة عدة نتائج من أهمها:
أن هنالك تقبل كبير لتطبيق البورت (BOT) بمحلية الدويم وللتنفيذ الناجح وبناء خبرة محلية كافية في المجالات التعاقدية للنظام، وإجراء إصلاحات مستقلة وناجحة كمتطلب لنجاح نظام البوت.
وأهمالتوصيات:
الاهتمامبنظام البوت في تنفيذ العديد من المشروعات.

 

 

 

Abstract:
This study examined the feasibility of implementing Build, Operate, and Transfer Delivery system in White Nile State,(Edduiem Locality), in addition the study identifies appropriate types of Construction projects,which could be possible implemented through BOT system.
The content and literature analysis was employed to study the feasibility of BOT in Edduiem ,the study looks at issues that have positive impact on the adopting of BOT .
The study showsseveral results; the most important of them are that acceptance that there is great expectant for application of BOT in Edduiem locality, and for successfully and the most important recommendations is there should be caring the system (BOD) to implement serval projects  implementation, and building sufficient local expertise in contractual aspects of BOT, and establishment of independent regular and tariff reform are prerequisite for success of BOT.

 

 

علم العلل وأهميته وطرق إدراكه و ماتزول به العلة
د . عزه محمد بلول جاد و د . طه محمد نور الدائم أحمد

يرمي هذا البحث إلى التعرف إلى علم العلل وأهميته ،والطرق التي تعرف بها العلل لتضعيف الحديث ، وكذلك معرفة ماتزول به العلة وأقسامها.
وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي في جمع المعلومات من مصادرها الأصلية ومراجعها الأساسية، وخلص البحث إلى نتائج عديدة ، من أهمها:-
أن علم العلل من أغمض أنواع علوم الحديث ، وأدقِّها، ولا يقوم به إلا من رزقه الله فهما ثاقباً ، وحفظاً واسعاً ، ومعرفة بمراتب الرُّواة ، وملكة قوية بالأسانيد والمتون إن دراسة العلل كمبحث من مباحث علوم الحديث هي تطبيق عملى لكل ما يتناوله علم مصطلح الحديث.
تخريج الحديث يحتاج إلى أدوات ووسائل وطرق وثمرة ذلك أن يكون بين يدي الباحث روايات متعددة ليقف على عدالة الرواة من عدمها وإتصال الحديث من عدمه وضبط كل راوٍ من عدمه ومدى التوافق بين الروايات من عدمه إلى آخر ذلك من الأمور التي لا غنى للباحث عنها قبل البحث في علم العلل .للعلة عدة أقسام باعتبارات متعددة , منها :
علة في السند.فالعلة في السند تكون : بزيادة راوٍ في السند , أو بدخول سند في سند آخر , أو باشتباه راوٍ براوٍ آخر , أو بسقوط راوٍ من السند .
علة في المتن والعلة في المتن : تكون بدخول متن في متن آخر , أو زيادة لفظة غريبة , أو إدراج كلام في كلام النبي صلى الله عليه وسلم .
تزول العلة الظاهرة بطريقتيين هما :تخريج الحديث، تلقي أهل العلم للحديث فيقبل الحديث ويزول أثر العلة أما العلة الخفية فلاتزول .

 

The Impact of Teaching Conjunctions in English Writing Proficiency at the Sentence Level (A Case Study: (University of Kassala)
. Imadeldeen Babikir Khalafalla Mohammed & Ali Mohammed Abdalla

This study investigates the use of coordinating and subordinating conjunctions by students enrolled in advanced academic writing course at University of Kassala. The data were quantitatively analyzed to examine the correct and incorrect usage of different conjunctions. Further examination of the incorrect usage of conjunctions revealed the difficulties encountered and the strategies learners used to deal with conjunctions. An understanding of such strategies would illuminate appropriate approaches for teaching conjunctions.
     The findings supported the hypothesis that University of Kassala students’ writing demonstrated weak performance in the writing skill at the sentence level due to lack of knowledge about coordinating and subordinating conjunctions in terms of meaning and functions. The results indicated that the subjects had limited conjunctions knowledge that did not enable them to express their ideas clearly, precisely, and made them prone to produce erroneous sentences. Such inadequate conjunctions knowledge did not enable them to produce well-structured sentences. Therefore, it seems that foreign language instruction needs to focus on expanding the conjunctions knowledge of foreign language learners. In addition, teachers of writing skills need to engage their students in conscious learning tasks that are designed to make them aware of the gaps in the conjunctions knowledge.

 

المستخلص

تبحث هذه الدراسة في استخدام ادوات الربط بواسطة الطلاب في كورس الكتابة الاكاديمية المتقدمة بجامعة كسلا. تم تحليل البيانات كمياً لاختبار الاستخدام الصحيح والخطأ لادوات الربط المختلفة. مزيد من اختبار الاستخدام الخاطئ لادوات الربط اوضح الصعوبات التي تواجه الطلاب والاستراتيجيات التي يستخدمونها عند معالجتهم للروابط. فهم مثل هذه الاستراتيجيات يقود الي الطرق المناسبة لتدريس ادوات الربط.                                                            
     دعمت النتائج فرضية البحث والتي هي ان الكتابة لدي طلاب جامعة كسلا اوضحت ضعف الاداء في مهارة الكتابة علي مستوي الجملة لنقص معرفة ادوات الربط من حيث المعاني والوظائف. اشارت النتائج لمحدودية معرفة الطلاب بادوات الربط والتي لم تمكنهم من التعبير عن افكارهم بوضوح ودقة، وجعلتهم عرضة لصياغة جمل خاطئة. مثل هذه المعرفة الغير تامة بادوات الربط لم تمكن الطلاب من صياغة جمل صحيحة. لذلك يبدو ان تدريس اللغة الاجنبية يحتاج للتركيز على توسيع معرفة الطلاب بادوات الربط في اللغة الاجنبية. بالاضافة الي ذلك، يحتاج معلمو مهارات الكتابة لربط طلابهم بواجبات التعلم المباشرة والتي تصمم لتمكنهم من ادراك الفجوة في العلم بادوات الربط.                                                                         

 

 

Enhaning MOBile Application Development by using personalization Model
Haysam E.Eamin & Majzoob Omer